צוואה וירושה- 9 נקודות שכדאי להכיר

קצת סטטיסטיקה

70% מהישראלים מדחיקים את המחשבות הלא נעימות על המוות ועדיין לא ערכו צוואה. במדינת ישראל רק 8.4% מהאוכלוסייה חתומים על כרטיס תורם לעומת בין 15%-20% במרבית מדינות המערב. בסוף שנת 2007 מוקמה ישראל במקום ה-33 מתוך 50 מדינות בדו”ח שחובר בנושא על ידי ועד ההשתלות באיחוד האירופי. אגב, כ-100% מאיתנו מגיעים בסופו של דבר לרגע שבו כדאי ותהיה לנו צוואה מוכנה.

אין רגע “נכון במיוחד”, לערוך צוואה.

כל מי שמעוניין לוודא שרכושו יחולק לאחר מותו באופן התואם את רצונו, צריך לחשוב על צוואה. אם לא נערכה צוואה יחולו על הרכוש הנפטר חוקי הירושה, המחלקים את הרכוש לפי קרבתם המשפחתית של היורשים לנפטר.

עדים לצוואה

העדים אינם צריכים להכיר את תוכן הצוואה, אלא רק לוודא שהיא אכן קיימת, שהאדם הוא המצווה ושזהו רצונו.

צלילות הדעת של כותב הצוואה

רצוי מאוד שאדם המכין צוואה והוא כבר בגיל מבוגר, או לאחר אירוע תאונה קשה או מי שלוקה בבריאותו, ייבדק על ידי רופא ויצרף מסמך המעיד על היותו צלול בדעתו, זאת כדי למנוע טענות עתידיות שיכולות לפסול את הצוואה בשל היות המצווה בלתי כשיר להכין אותה.

השפעה בלתי הוגנת

כדי למנוע חשש של השפעה בלתי הוגנת, מי שעתיד לרשת את המצווה, כגון ילדיו או בן-זוגו, רצוי שימנע מלוות אותו למשרד עורך-הדין או מקום אחר שבו נערכת הצוואה ומפעולות נוספות שיכולות להתפרש בבוא היום כהשפעה על המצווה. גם תשלום שכר לעורך דין לא צריך להיעשות על ידי מי שיש לו אינטרס בצוואה אלא על ידי המצווה עצמו.

הפקדת הצוואה

ניתן להפקיד צוואה אצל רשם הירושה (מידע נוסף על ירושות תמצאו בעמוד הזה). צוואה המופקדת אצל הרשם, מבטיחה שקטן נפשי למצווה שצוואתו מונחת במקום בטוח.

צוואות לגבי נכסים בחו”ל

אם קיימים נכסים בחו”ל, עריכת הצוואה מורכבת יותר. ייתכן ויהיה צורך לקיים את הצוואה גם בחו”ל, כלומר לפנות לבתי המשפט בחו”ל שם חלים דיני ירושה שונים מאלה שבישראל. ייתכן אף שצו הירושה שהוצא בישראל לא יוכר בחו”ל (ישנם מדינות שאינן בהכרח מכבדות את צווי הירושה הישראלים, כך באנגליה ובחלק ממדינות ארה”ב). יש לקחת בחשבון גם אפשרות כי על נכסי המצווה המצויים בחו”ל יוטלו מסים על ידי אותן מדינות בהן נמצא הרכוש (כך למשל בארה”ב).

כספי פנסיה וחסכון

הזכויות המוקנות לחוסך בקופת גמל, קרנות השתלמות, פנסיה או ביטוחי מנהלים מגיעות למוטב אשר לו ציווה החוסך שנפטר את החיסכון במקרה של פטירה. גם אם לא צוין שאותו אדם יורש על פי הצוואה.

חיוב במס על נכסי ירושה

בישראל לא קיים מס עיזבון ואולם ישנם שני מקרים בהם ייתכן ויורש ישלם מס: מס שבח מקרקעין, אשר יחול במקרה ויורש של נכס מקרקעין ימכור את הנכס. ומס שבח, אשר יחול במקרה שבו המוריש היה חייב במס שבח על הנכס. בכל מקרה אחר בו יורש ירש כספים החייבים במס על רווחי הון, או מסים החלים על מניות או מלאי עסקי וכדומה, הוא יחויב לשלם את המסים אם ימכור את הנכס.

לפרטים נוספים על תכנון צוואה וירושה

צוואה וירושה

פורסם בקטגוריות: מידע על שירותים, עדכונים וחדשות, צוואה וירושהתגיות: השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין