דרישת משפחה חדשה לבטל את ס’ הדת בחוק האימוץ

חוק האימוץ בישראל איננו מאפשר אימוץ של ילד שאינו בן דתו של ההורה !

ילדים הממתינים לאימוץ בתוך המשפחה (בדרך כלל ילדים של אחד מההורים שההורה/בן הזוג השני רוצה לאמצם) אינם יכולים ליהנות מזכויות בסיסיות של הגנת הוריהם, משום שאימוצם  לפי החוק כיום הוא בלתי אפשרי.

לטענת עו”ד אירית רוזנבלום מייסדת ומנכ”לית ארגון משפחה חדשה, המדינה אימצה את מדיניות “אל תלד אל תאמץ” מדיניות המונעת תיקון חוק האימוץ, פוגעת בחיי הפרט, בטובת הילד ובטובת המדינה.

עו”ד אירית רוזנבלום, פונה בשם משפחה חדשה, לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה בבקשה דחופה לביטול סעיף 5 לחוק האימוץ התשמ”א 1981.

פנייתה של עו”ד רוזנבלום, באה בשם כ-800,000 תאים משפחתיים בישראל המכונים “משפחות חדשות”, בהן בני זוג שאינם מוכרים על ידי מוסדות הדת כזכאי חיתון, נישואי תערובת, בני זוג לא יהודים, משפחות חד הוריות ומשפחות חד מיניות.

לשון הפניה:

 הנני פונה אליכם בפניה חוזרת, לקראת הדיון שיתקיים היום (17.6.12) בעניין שבסמך. פנייתי זו נעשית בתוקף תפקידי כמייסדת ומנכ”לית ארגון משפחה חדשה המייצג כ 800,000 תאים משפחתיים בישראל המכונים “משפחות חדשות” בהן בני זוג שאינם מוכרים על ידי מוסדות הדת כזכאי חיתון, נישואי תערובת, בני זוג לא יהודים, משפחות חד הוריות ומשפחות חד מיניות.

 המשפחות החדשות בישראל, מהוות כ 42% מן התאים המשפחתיים, מספר עצום שאין לו אח ורע בכל דמוקרטיה אחרת. התיקון לחוק האימוץ, לפיו יבוטל סעיף 5 באופן שלא יוגבל אימוץ בין הורה וילד בני דתות שונות, הינו צורך של ממש ולא עוד פריבילגיה של משפחות חדשות.

 על אף האמור לעיל, מאז שנת 2000 אנו עמלים על מנת להביא את השינוי המיוחל אך לצערנו טרם הצלחנו בכך. השינוי הוא כה הכרחי שאיננו סובל עוד דיחוי נוכח העובדה שמיום ליום מתרבים הילדים הזקוקים לאימוץ על ידי מבוגר אך הוא איננו ניתן להסדרה. משמעות הדבר שילדים הממתינים לאימוץ (בעיקר אימוץ בתוך המשפחה, של ילדי הורה על ידי בן זוגו) אינם יכולים ליהנות מזכויות בסיסיות של הגנת הוריהם. יש לציין עם זאת, שההורה מבקש האימוץ מתפקד כהורה בפועל, מבלי שהוא נהנה מזכויות ואינו חייב בחובות.

 המשך נקיטת המדיניות של “אל תלד אל תאמץ” מונעת תיקון החוק ופוגעת הן בחיי הפרט ובעיקר בטובת הילד והן בטובת המדינה והמנהל התקין בה.

למותר לציין כי דברי ההסבר לחוק המקורי מלמדים שהוא נועד מלכתחילה למנוע הבאת ילדים זרים לישראל, אולם עם השנים עת גאו גלי העלייה שהביאו משפחות רב דתיות ורב לאומיות (“נישואי תערובת”) ועת נולדים מידי שנה יותר ויותר ילדים באמצעות פונדקאות, לא ניתן עוד להתעלם מן הצורך לאפשר אימוץ בין דתי ובסך הכול לאפשר חיים תקינים, נורמאליים ומשמעותיים לאלפי משפחות בישראל.

אנו מבקשים מכם בכל לשון של בקשה, לתמוך בתיקון החוק המוצע בזאת בפעם נוספת על ידי ח”כ ניצן הורוביץ בנוסחו זה, לטובת המשפחה בישראל.

דברי ההסבר כפי שהוגשו לכנסת:

במצב הקיים כיום בני זוג המבקשים לאמץ תינוקות לא יהודיים חייבים להעביר את התינוקות גיור אורתודוקסי בבית הדין לגיור קטינים שמטעם הרבנות הראשית, כאשר צו הגיור ניתן רק לאחר תקופת מבחן של הרבנות הראשית. נוסחו ההחלטי של סעיף 5 קבע כי ההוראה בדבר זהות בהשתייכות הדתית בין התינוק לבין הוריו המאמצים היא תנאי הכרחי שבלעדיו לא יינתן צו האימוץ.

כיום, הרוב המכריע של התינוקות המאומצים בישראל מובאים מחו”ל באימוץ בין ארצי. מניסיון ממושך של השירות למען הילד בישראל עולה, כי בכל הקשור לגיור ילדים מאומצים שהוריהם המאמצים חילוניים ואינם מקיימים אורח חיים דתי, הרי שהליך הגיור מורכב ומסובך ולעיתים רבות אינו מסתיים כלל.   כך למשל, על מנת לאמץ ילד לא יהודי נדרשים ההורים המאמצים החילוניים לעמוד בקריטריונים שונים כגון לא לנסוע בשבת, לשמור על דיני הכשרות, להיות שייכים לבית כנסת ולשלוח את הילד לגן דתי.

מוצע לתקן את האפליה הקיימת בין השמת ילדים מאומצים לא יהודיים במשפחות דתיות – אורתודוכסיות לבין משפחות חילוניות על ידי ביטול סעיף 5 לחוק.

הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת החמש-עשרה על ידי חברת הכנסת דליה רבין-פילוסוף (פ/1749), על ידי חברי הכנסת ויקטור בריילובסקי, יוסף לפיד, יהודית נאות וקבוצת חברי כנסת (פ/2074) ועל שולחן הכנסת השש-עשרה על ידי חברי הכנסת אילן שלגי, אתי לבני, איתן ליבוביץ’ וקבוצת חברי כנסת (פ/1773).

פורסם בקטגוריות: הורות - מידע ומאמרים, הצעות חוק, חקיקה ובג"ץ, עדכונים וחדשותתגיות: השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין