זכותם של אנשים עם מוגבלויות להיות הורים

לראשונה בבריטניה ב – 16 באוגוסט 2013 אושר סירוס להורה מוגבל, החלטה דרמטית אשר עשויה להשפיע על מדיניות ההולדה של בעלי מוגבלויות.   Untitled

שופטת בית המשפט העליון בבריטניה אלינור קינג הורתה  לסרס גבר מוגבל שכלית. לגבר בן ה-36 נולד בן בכור לפני שלוש שנים, ולפי דברי השופטת מדובר בהחלטה שתיטיב עמו.

בהחלטתה התקדימית של השופטת אלינור קינג נקבע כי ניתוח העיקור צריך להתבצע, “מכיוון שילד נוסף עלול לגרום לגבר למצוקה נפשית רצינית ולהשלכות חמורות. לדברי השופטת, הסיבה לחרדה היא הפגיעה בעצמאותו של הגבר, שגילו המנטאלי הוא בין שש לתשע. מומחים קבעו כי הוא אינו מסוגל להחליט בעצמו בנוגע לשימוש באמצעי מניעה, ולא מעוניין להיות אבא לילד נוסף”.

במקרה המיוחד הזה, הבקשה לעיקור באה בעקבות פנייתם של הוריו אשר גידלו את הילד בפועל וביקשו למנוע את המשך ההולדה ממנו.

בוורלי דוקינס, מנהלת מרכז לבעלי מוגבלויות, אמרה לאחר הכרעת בית המשפט: “החלטות כאלה תמיד צריכות להיות ספציפיות ואינדיבידואליות. חשוב לשקול כל חלופה”. כאמור, מדובר בתקדים בבריטניה. בשנת 1999 נדחתה בקשה לאשר סירוס לבן 28 הלוקה בתסמונת דאון.

עו”ד אירית רוזנבלום מומחית לדיני משפחה חדשה ופריון טכנולוגי העומדת בראש ארגון משפחה חדשה סבורה  “שאנשים עם מוגבלויות הם הצרכנים בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר לטכנולוגיות פריון ושאלת השליטה של החברה בצורכיהם איננה פשוטה ואיננה חד משמעית, עד היום לא עומדת החברה במבחן המציאות וזה מאכזב”.

ההחלטה הדרמטית של בית המשפט בבריטניה מעלה שוב לסדר היום את אחת הסוגיות הרגישות ביותר בתחום זכויותיהם של בני אדם להיות הורים ובמיוחד את זכותם של אנשים עם מוגבלויות להיות הורים.

 עד לפני 70 שנה הפרקטיקה הייתה לעקר אנשים עם מוגבלויות ולעשות הכול על מנת למנוע מהם להוליד ילדים, כמובן שבעקבות מלחמת העולם השנייה והזוועות שהתחוללו נפסקה הפרקטיקה הזו, אבל לא נפסקה הגישה ואנשים עם מוגבלויות מורחקים מן האפשרות להרות, נוטלים כדורים ותרופות המונעים מהם את פוטנציאל ההתעברות.

בשנת 2008 עוגנה הזכות להורות ביחס לאנשים עם מוגבלויות במסגרת האמנה הבינלאומית בדבר זכויות לאנשים עם מוגבלויות. ישראל אשררה את האמנה בשנת 2012 כל זכות המוזכרת באמנה בהקשר זה מטילה על המדינות החתומות עליה את החובה לפעול למימושה, כך גם לגבי הזכות להורות, משמעות הדבר שהמדינה חייבת לסייע לאנשים עם מוגבלויות לממש את זכותם להורות, זוהי התחייבות אקטיבית של המדינה מכוח היותה שותפה לאמנה. בפועל המדינה חייבת להנגיש את השירות הזה לאותם אנשים, לא רק במובן הפיסי של דרכי הגישה לוועדה אלא במובן הממשי לאפשר את ההורות שלהם בפועל.

כיצד אנחנו במשפחה חדשה מסייעים לאנשים עם מוגבלויות ;

א. מתן ייעוץ משפטי אישי  לאנשים בעלי מוגבלויות ולבני משפחה קרובים.

ב. מתן סיוע בפנייה למרכזים רפואיים לקבלת סיוע בטיפולי פריון.

ג. במקרה של אי תפקוד מיני או קשיים אחרים לנשיאת היריון, מתן סיוע בפניה להועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים (ועדת הפונדקאות) – אין נוסח מפורש המגביל מתן אישור לגבי אנשים עם מוגבלויות אבל יש מרחב מאד רחב של שיקול דעת לוועדה, משמעות הדבר שהיא מנצלת את שיקול הדעת ופועלת במרחב הרבה יותר רחב מזה שקבע החוק. אין נתונים סטטיסטיים לגבי השאלה כמה אנשים עם מוגבלויות נדחו על ידי הועדה, אבל הנתונים כמה מהם אושרו (ספורים) מעידים שיש בעיה.

ד. חינם להורדה מהאתר המדריך לזכויות ההורות – להורדה (לחצו כאן)

מניעת שימוש בטכנולוגיות הפריון ביחס לאנשים עם מוגבלויות לא רק פוגעת בהם פגיעה כפולה על מה שפגע בהם הטבע, אלא מנציחה את אומללותם ומצב הדחוי ממילא. במילים אחרות האשם איננו רק במחלה בנכות או במוגבלות, אלא שההחלטה להמשיך את הדרתם והפגיעה בהם היא החלטה בידי אדם ומכאן שיש לנו שיקול דעת ודריסת רגל לתבוע את השינוי בכל אמת מידה מוסרית.

לתיאום פגישת ייעוץ בכל תחום ההורות אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר באמצעות הטופס הבא
או בטלפון 03-5660504 בימים א’-ה’ ובשעות 09:00-18:00

למידע נוסף השאירו פרטים

 

פורסם בקטגוריות: הורות - מידע ומאמרים, פונדקאותתגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין