מה היא בדיקת אבהות או תביעת אבהות ?

תביעת אבהות היא למעשה כלי משפטי שנועד להוכיח האם יש קשר גנטי בין הילד לאביו. כלי משפטי זה נועד לשרת הן את האישה אשר ילדה לאב המסרב להכיר בקיומו של הילד, והן את הגבר אשר נולד לו ילד לאישה הטוענת שהוא איננו אב הילד.

לתביעת אהבות השלכות רבות בתחומים שונים, הכוללים בין היתר את תחום המזונות, המשמורת ועוד. ברוב המקרים של תביעת אהבות, מחליט בית המשפט להפנות את הגבר לבדיקת סיווג רקמות, הידועה גם כבדיקת DNA. בדיקה זו מכונה בדיקת אהבות, ובאמצעותה ניתן להוכיח קשר גנטי בין האב לבנו או ביתו בדיוק מרבי של 99%. תביעת אהבות תהיה מוכרת על ידי בתי המשפט בישראל רק לאחר ביצוע בדיקת אבהות שבוצעה בארץ ורק לבדיקות שחויבו על פי צו בית המשפט עצמו.

מקרים בהם בית המשפט מחייב לבדיקת אבהות

כאמור, בדיקת אבהות חייבת להתבצע אך ורק על פי צו בית המשפט (כל בדיקה באופן עצמאי וללא מתן צו בית המשפט איננה קבילה לצרכי קבלת החלטה בתביעות אבהות). צווים אלו ניתנים במגוון מקרים בהם קיימת חובת הוכחה, או לחילופין, הפרכת תביעת אבהות לקשר בין האב לילדו. מקרים אלו כוללים בין היתר:

  • מקרים בהם אישה שאיננה נשואה ויש לה ילד רוצה להוכיח שלילד יש אב, ושעל פי בדיקת אבהות שתתבצע ותוכיח את הקשר הגנטי ביניהם, האב יחויב להכיר בילד ולשאת בכל החובות המוגדרות וקבועות בחוק.
  • מקרים בהם הגבר טוען כי הילד איננו שלו. במקרים אלו, הגבר רשאי להגיש בקשה לבדיקת אבהות, ובמידה ובית המשפט יחליט כי בטענותיו קיימות סיבות מוצדקות הוא יאפשר לו לגשת לבדיקת אבהות בהוראת צו מטעמו.
  • מקרים בהם נולד ילד באמצעות הליך פונדקאות בחו”ל. מקרים אלו מחייבים הליך בדיקת אבהות, לצרכי הליך רישום הילד כבן להורה במשרד הפנים.

בנוסף, ניתן לבצע בדיקת אבהות במקרים בהם נדרש רישום ילד משותף של בני זוג הידועים בציבור, מקרים בהם נדרש צורך להוכיח קשר לזהות יהודית לצרכי קבלת זכויות עלייה ואזרחות במדינת ישראל, מקרים של הוכחת קשר משפחתי בין אחים ועוד.

ארגון “משפחה חדשה” הינו ארגון העוסק בין היתר בתחום דיני המשפחה בכל הקשור לנושאי אבהות, בדיקות אבהות ותביעת אבהות. הארגון מעניק סיוע וליווי משפטי להורים, משפחות וילדים, הזקוקים לעזרה בנושאים אלו.

פורסם בקטגוריות: יעוץ וסיוע משפטיתגיות: , 3 תגובות

3 תגובות

  1. דר דר' תקוה רגר
    Posted 17 בנובמבר 2012 at 11:46 | Permalink

    שלום
    האינפורמציה איננה מלאה כי אינה מספרת על מקרים בהם אשה שהתגרשה ושהרתה לגבר שאינו גרושה בזמן הנופל מ-300 ימים אחרי הגירושים איננה יכולה לעשות בדיקת אבהות מחשש ממזרות. כתוצאה מכך היא מחד שהגרוש שאינו אבי ילדה יחויב לשלם מזונות עבור מי שאינו ילדו ומאידך האב הביולוגי אינו מוכר כאב ילדו ו/או יכול לא להתנכר לו ולא לשלם עבורו מזונות. נושא הממזרות הוא טאבו וחבל שכך. הממזרות היא הדרך בה קושרים את האשה בצווארה לבעלה בעוד הוא רשאי ללדת ילד שאינו ממזר לאשה שאינה אשתו ובלבד שאינה נשואה. זוהי שליטה של הגבר ביהודי באשתו. האם לא היגיעה השעה שארגון משפחה חדשה יילחם כנגד עניין הממזרות

  2. ענת ענת
    Posted 21 בנובמבר 2012 at 22:41 | Permalink

    מה אם מיקרים שבהם שכחו פשוט לרשום את שם האב בת.ז. מי מטפל במקרה כזה?… והאם חייבים בבדיקת אבהות.

  3. irit irit
    Posted 24 בדצמבר 2012 at 0:16 | Permalink

    במקרים בהם נשכח הרישום בטעות, ניתן לבצע את הרישום ללא כל בעיה במשרד הפנים סמוך ללידה ועד שנה,
    לאחר מכן לא ניתן יהיה לבצע את הרישום ללא צו של בית משפט.
    בית המשפט יכול לתת צו גם ללא דרישה לביצוע בדיקת רקמות, הדבר נתון לשיקול דעתו.

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין