הביטוח הלאומי: בתוך כעשור הוכפל מספר המשפחות החד-הוריות בישראל- “אמא לבד” / דוד רגב ידיעות אחרונות 2.10.2007

העלייה בגירושין והירידה בסטיגמה הביאו למצב חדש: ישראל נמצאת במקום חמישי בעולם במספר המשפחות החד-הוריות * 122 אלף משפחות – 7% מכלל המשפחות בארץ – הן חד-הוריות * בראש 90% מהן עומדות נשים. פורסם ב 2.10.07 בידיעות אחרונות

הן מגדלות לבד את הילדים, מטפלות לבד בענייני הבית ומפרנסות את משפחתן הקטנה ללא בן זוג להישען עליו ולהיות לצידו: אלה הן האמהות העומדות בראש המשפחות החד-הוריות בישראל.

עכשיו מתברר שמשפחות חד-הוריות הופכות לחלק מרכזי יותר בחברה הישראלית: מחקר חדש של המוסד לביטוח לאומי מגלה כי ב- 13 השנים האחרונות זינק מספרן של המשפחות החד הוריות בישראל ב- 100 אחוזים, פי ארבעה מהגידול של כלל האוכלוסייה. מהמחקר עולה כי הזינוק הגדול היה בעיקר בקרב המשפחות ילידות הארץ, בעוד שבקרב משפחות העולים החדשים חלה ירידה גדולה במספר המשפחות החד הוריות. “יותר ויותר נשים מעיזות להתגרש ולחיות לבדן עם הילדים, ומנגד – יותר ויותר נשים מעדיפות להישאר רווקות ולגדל ילדים, בעיקר מתרומת זרע” – אומרים בביטוח הלאומי ובארגון “משפחה חדשה”.

עד לתחילת שנות התשעים נחשבו המשפחות החד הוריות בישראל לקבוצה קטנה ושולית יחסית, של נשים בעיקר, גרושות או אלמנות, שגידלו את ילדיהן. מספרן של המשפחות החד הוריות עמד על כ- 53 אלף. בתחילת שנות התשעים, עם גל העלייה מחבר המדינות, זינק מספרן של מהשפחות החד הוריות בישראל. התברר כי 17% ממשפחות העולים לישראל הן חד הוריות, רובן כאלה שבחרו לחיות לבדן ולגדל את ילדיהן. בסך הכל עלו לישראל עוד כ- 13 אלף משפחות חד הוריות, ויחד הסתכם בשנת 1993 מספרן של המשפחות החד הוריות בישראל ב- 66 אלף משפחות.

המוסד לביטוח לאומי משלם קצבת הבטחת הכנסה למשפחות החד הוריות, ובאחרונה הוחלט לבחון מה עלה בגורלן של המשפחות החד הוריות העולות מחבר המדינות לעומת הוותיקות. המחקר, שאותו ערכה החוקרת אסתר טולדנו, חשף ממצאים מדהימים: התברר כי מספר המשפחות החד הוריות בישראל זינק ב- 13 השנים האחרונות ב- 100% והוא עמד בשנה האחרונה על 122 אלף משפחות. מנגד גדלה האוכלוסייה בישראל רק בכ- 25%, מ- 5.8 מליון אזרחות ל- 7 מליון אזרחים. נתון מדהים נוסף: המשפחות החד הוריות של העולים החדשים אימצו דפוסי התנהגות של משפחות ותיקות בישראל, ואט-אט ירד מספרן. מנגד אימצו המשפחות הוותיקות בישראל דפוסים שהביאו המשפחות החד הוריות של העולים. כך למשל התברר כי מספר המשפחות החד הוריות שעלו מחבר המדינות ירד ב- 30%, מ- 13 אלף ל- 9,000 משפחות. בחלק גדול מהמקרים היו נישואין הסיבה לירידה במספר המשפחות החד הוריות מחבר המדינות. מנגד חל זינוק דרמטי במספר המשפחות הוותיקות ילידות הארץ שהפכו לחד הוריות, וב- 13 השנים האחרונות הוא זינק ב- 60% , מכ- 53 אלף משפחות ל- 86 אלף משפחות חד הוריות.

מהמחקר עולה כי גם בענייני ילדים התהפכו היוצרות במשפחות חד הוריות. מספר הילדים במשפחות החד הוריות של העולות החדשות עלה ב- 20% בשנים האחרונות, ולרובן יש שניים-שלושה ילדים. מנגד, במשפחות החד הוריות הוותיקות ירד מספר הילדים. בשנה האחרונה חיו כ- 197 אלף ילדים בכ- 122 אלף משפחות חד הוריות בישראל.

מה גרם לזינוק הדרמטי במספר המשפחות החד הוריות בישראל?

לדברי החוקרת אסתר טולדנו, השינוי בתא המשפחתי בישראל, ובעיקר העלייה בגירושין, הביאו לעלייה הגדולה במספר המשפחות החד הוריות. עו”ד אירית רוזנבלום, מנכ”לית “משפחה חדשה”, המלווה את התפתחות התא המשפחתי בישראל, מסבירה זאת בגלי העלייה מחבר המדינות: המשפחות החד הוריות העולות השפיעו על שינוי התפיסה של המשפחה בחברה הישראלית, שעצמאות האישה היא חלק ממנה. “במקביל לשינוי הדמוגרפי התחולל שינוי נורמטיבי. יותר נשים העזו לדרוש גט, ושיעור הגירושין במהלך השנים הללו עלה” אמרה.

השפעה מכרעת נוספת היא הפריון הטכנולוגי. בתקופה זו הכיר בית המשפט בזכותן של רווקות לעשות שימוש בבנק הזרע, ומדי שנה נולדים קרוב ל – 4,000 ילדים לאמהות יחידניות בדרך של הזרעה מלאכותית. אגב, גם לסביות החיות עם בנות זוג מוגדרות חד הוריות. לדברי רוזנבלום, קרוב ל- 5,000 נשים המוגדות חד הוריות חיות עם בנות זוג.

לדבריה, השינוי הדרמטי הוא מהותי ואינו בגדר תופעה חולפת. “המדינה, לצערי, איננה תופסת את השינוי החברתי הזה, ולפיכך השירותים הממסדיים כלל אינם תואמים את המציאות. הקמת המשפחה היא כיום צורך פרטי ולא צורך לאומי, אמהות יולדות ילדים על מנת לגדל אותם וליהנות מהם ולא בשביל המדינה. מדובר בתופעה בריאה, המעידה על נורמליות של החברה הישראלית, כמו חברות אחרות בעולם שאינן מתנהלות בתנאי מלחמה. המשפחה החד הורית היא שינוי שיילך ויעמיק והוא נובע מתפיסת עולם שבה האדם עומד במרכז והוא פועל לטובת עצמו ובני משפחתו. משמעות הדבר היא התחזקותו של התא המשפחתי הגרעיני”, אומרת עו”ד רוזנבלום.

מנתוני “משפחה חדשה” עולה כי ישראל מדורגת במקום החמישי בעולם בשיעור המשפחות החד הוריות.

פורסם בקטגוריות: עיתונות ותקשורתתגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין