תקדים בג”צ ארגון משפחה חדשה ופלונים: המדינה הכירה בילד שאומץ על ידי זוג גברים בחו”ל – תומר זרחין עיתון “הארץ” 25.4.08

המאבק החל מאז היה הילד מקמבודיה בן חמישה חודשים. כיום, כשהילד בן 8, הוא יקבל אזרחות ישראלית

לראשונה הסכימה המדינה לרשום ילד זר כבנם החוקי של זוג גברים ישראלים, שאומץ על ידם בחו”ל לפני כשמונה שנים. משמעות ההחלטה היא שזוג חד-מיני יוכל ליצור תא משפחתי ללא מעורבות של גורם שלישי. עד היום, בית המשפט בישראל איפשר לבנות זוג לאמץ זו את ילדיה הביולוגיים של זו (ראה תיבה) ולא הכיר באימוץ של ילד זר.

בשנת 2000 אימץ זוג גברים בעלי אזרחות ישראלית ואמריקאית תינוק בן חמישה חודשים מקמבודיה. הילד קיבל אזרחות אמריקאית ואף עבר גיור בארה”ב. בני הזוג שבו לישראל לאחר האימוץ, אך פניותיהם למשרד הפנים להכיר באימוץ ולהעניק לילדם מעמד של קבע לא נשאו פרי. משנת 2001 שהה הקטין בישראל באשרות של תושב ארעי המוארכות מדי שנה.

בשנת 2002 הגיש הזוג עתירה לבג”ץ יחד עם ארגון “משפחה חדשה”, בדרישה להכיר בילד כאזרח ישראלי ובנם החוקי, אך ההחלטה בעניין מעוכבת מאז. לפני מספר חודשים פנו ההורים במכתב ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז וביקשו כי ישים קץ להתעמרות המדינה בהם ובבנם.

במכתב שהפנתה לפני כשבועיים סגנית בכירה לפרקליט המדינה עו”ד עינב גולומב, לעומדת בראש ארגון “משפחה חדשה” והמייצגת בעתירה את הזוג עו”ד אירית רוזנבלום, נכתב כי “נוכח מכלול הנסיבות המיוחדות של המקרה דנן והזמן הרב בו שוהה הקטין בישראל במעמד חוקי”, הוחלט להעניק לילד אזרחות ישראלית ולרשום את צו האימוץ במינהל האוכלוסין. ההחלטה מהווה תקדים ושינוי במבנה התא המשפחתי החד-מיני, בעיקר משום שהליך האימוץ בכמה מדינות בעולם פשוט יותר מבישראל.

עו”ד אירית רוזנבלום אמרה בתגובה להחלטת הפרקליטות, כי מדובר בהחלטה משמעותית שיש בה הכרה במשפחה חד-מינית. לדבריה, “המדינה מכירה בהורות של זוגות חד-מיניים באופן ישיר ומלא, כמו זוג הטרוסקסואלי, ככזה שיכול לאמץ מלכתחילה ילד בחו”ל ולהירשם ללא מגבלה כהוריו”.

אחד מבני הזוג, ש’, אמר ל”הארץ” שמאז בואם לישראל לפני שמונה שנים, פנו השניים לכל שרי הפנים, המשפטים והרווחה בבקשה שיפגשו אותם, אולם נדחו. “היתה לנו בעיה בכניסה וביציאה מהארץ, ברישום לבית הספר, במרפאת שיניים”, הוא אומר. “תמיד שואלים אותנו מה הקשר שלנו לילד כי הוא לא רשום בתעודות הזהות שלנו. בכל מקום הייתי צריך להגיד שיש לנו עתירה בבג”ץ ואנחנו מחכים להחלטה, בכל מקום צריך היה להילחם, לתת הסברים ולנסות לשכנע”.

ש’ מאוכזב מהתנהלות בג”ץ בתיק, שעיכב את ההחלטה בנושא במשך שנים. “לא קנינו אי יווני”, הוא אומר, “היתה פה בעיה במישור החברתי – זכויות אדם בסיסיות – ובג”ץ לא נתן לנו פתרון”.

מייק המל, יו”ר אגודת ההומואים והלסביות בירך על הודעת הפרקליטות ואמר כי “מדינת ישראל מתחילה לגלות שאנחנו חיים במאה ה-21, וזכותם של גברים להקים משפחה – כשהנטייה המינית של ההורים לא צריכה להוות פקטור. אנחנו עדים בחודשים האחרונים לכך שהורות הטרוסקסואלית אינה ערובה להורות מוצלחת”.

פורסם בקטגוריות: עיתונות ותקשורתתגיות: , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין