הביטוח הלאומי לאבא של התאומות: חבל שאתה לא אישה / דוד רגב כתב ידיעות אחרונות לענייני רווחה 9.11.07

ג’ ובן זוגו הביאו לעולם זוג תאומות באמצעות אם פונדקאית בארצות הברית * כשהגיעו איתן לארץ וביקשו מענק לידה, גילו שלפי הביטוח הלאומי רק לאמא מותר לקבל את הכסף * הביטוח הלאומי: זה החוק. פורסם בידיעות אחרונות 9.11.07

ג’ רצה בסך הכל לקבל מהמוסד לביטוח לאומי את מענק הלידה המגיע לו בעבור התינוקות התאומות שנולדו לו ולבן זוגו לפני שלושה חודשים. הוא פנה למוסד וביקש לקבל את המענק, אלא ששם חשבו אחרת: “אתה לא אישה”, הודיעו לו ודחו את בקשתו.

זה כמה שנים שג’, תושב מרכז הארץ בשנות ה- 40 לחייו, חי עם בן זוגו ד’. באחרונה החליטו השניים להרחיב את זוגיותם ולהביא ילדים לעולם באמצעות אם פונדקאית. ג’ נסע לארצות הברית, שם – באמצעות סוכנות מיוחדת לפונדקאיות הוא תרם זרע. באמצעות הזרע הופרתה ביצית, וזו הושתלה בגופה של תושבת ארצות הברית. “נערכו בדיקות רבות, והיינו בקשר”, מספר ג’. “שילמנו הרבה מאד כסף על התהליך הזה”.

לפני שלושה חודשים ילדה האם הפונדקאית זוג תאומות מקסימות. לאושרם של ג’ וד’ לא היה גבול . ג’ ביצע בדיקת די-אן-אי, וזו קבעה כי הוא אכן אביהן הביולוגי של התאומות. לאחר מכן ניתן פסק דין בבית משפט אמריקאי שקבע שהתאומות הן בנותיו. עם תום כל ההליכים האלה שב ג’ לישראל עם השתיים ורשם אותן במרשם האוכלוסין של משרד הפנים. ג’ וד’ נטלו חופשות מהעבודה לסירוגין והם מטפלים בתאומות באהבה גדולה.

אלא שכאשר ביקש ג’ מהמוסד לביטוח לאומי לשלם לו את המענק הלידה ואת דמי הלידה, נכונה לו אכזבה: “אני מגדל את שתי בנותיי ונמצא במעין חופשת לידה”, הוא אומר. “בינתיים החופשה על חשבוני. החלטתי שמגיעים לי, כמו לכל אם בישראל, מענק לידה ודמי לידה והכרה בזכותי לחופשת לידה. פניתי לסניף הביטוח הלאומי עם כל ההוכחות שמדובר בבנותיי שנולדו מאם פונדקאית ושלמעשה אני אב יחיד”

במוסד לביטוח לאומי בחנו את הבקשה ואת המסמכים, ובימים האחרונים קיבל ג’ הודעה כי בקשתו נדחית. בהודעת הדחייה נאמר לו כי מאחר שאינו מחליף את אשתו בחופשת לידה ומאחר שהוא לא אימץ את הבנות, הוא לא זכאי לדמי לידה ולמענק לידה. “במילים אחרות”, אומר ג’, “הם אמרו לי כי מאחר שאני לא אישה, אני לא זכאי למענק לידה ולדמי לידה. במקרה הזה אני הורה יחיד. אין כאן אמא, כי האם היא פונדקאית שיצאה מהתמונה לאחר הלידה. הסברתי את זה לביטוח הלאומי, ולמרות זאת דחו את הבקשה שלי.

“זה פשוט חוסר צדק משווע ואבסורד. אילו הייתה לי בת זוג או אילו הייתי מאמץ את בנותיי ולא חלק מתהליך היצירה שלהן, הייתי זכאי למענק הלידה. עד היום היו לי הוצאות גדולות ורבות, כולל תשלום לאם הפונדקאית עכשיו אני וחברי נאלצים לקחת חופשות מהעבודה על חשבוננו כדי לטפל בהן. זו אפליה”.

בעקבות זאת פנו בימים האחרונים ג’ וחברו אל ארגון “משפחה חדשה” המסייע למשפחות בישראל לממש את זכויותיהן. מנכ”לית הארגון, עו”ד אירית רוזנבלום, הודיע אתמול כי היא תעתור לבית המשפט נגד הביטוח הלאומי. “העלייה במספר המשפחות החד-מניות בישראל ובמיוחד של גברים מחייבת את המערכת להתארגנות מחודשת”, אמרה אתמול עו”ד רוזנבלום. “בתי המשפט הכירו בזוגות חד מיניים, והגיע הזמן להכיר בהורות שלהם. לא ייתכן ששני אבות המגדלים את ילדיהם החוקיים יופלו לרעה לעומת זוגות אחרים”.

לדברי עו”ד רוזנבלום, בישראל ישנם עוד 10 זוגות גברים הנמצאים בתהליך של הבאת ילדים לעולם באמצעות אם פונקאית. עוד היא אומרת כי בארץ יש כ- 18 אלף זוגות חד מיניים.

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר בתגובה כי על פי חוק הביטוח הלאומי רק גבר המחליף את אשתו היולדת שחזרה לעבודה או גבר שאימץ ילד יכול לקבל דמי לידה. “אין בחוק התייחסות לגבר המביא ילד לעולם באמצעות אם פונדקאית, ולכן איננו יכולים לשלם דמי לידה ומענק לידה. כדי לשלם אותם לג’ יש לשנות את החוק”, נמסר.

פורסם בקטגוריות: הורות - מידע ומאמרים, עיתונות ותקשורתתגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין