ירושה, תכנון מסלול מחדש – שר האוצר כחלון ותוכנית המיסוי בירושה טומנת מוקש ליורשים

מאת עו”ד אירית רוזנבלום*

שר האוצר משה כחלון מטעם מפלגת כולנו בכנסת ה 20 של מדינת ישראל

שר האוצר משה כחלון מטעם מפלגת כולנו בכנסת ה 20 של מדינת ישראל

תכניתו החדשה של שר האוצר משה כחלון מולידה שינוי כל כך דרמטי בזכויותיהם של יורשים המחייבות כל אחד מאיתנו לתכנן מסלול ירושה מחדש.

עד היום נהוג היה שאדם שיש לו דירה משלו ובנוסף הוא יורש דירה מהוריו או בן זוגו או סבותיו הוא ייהנה מפטור מלא בתשלום מס השבח על הדירה שיירש. על פי התיקון החדש, ייהנה היורש מאותו פטור אם תוך שנתיים ימכור את הדירה שקיבל בירושה ויזרים אותה לשוק הדירות בישראל. כך מתכנן השר להאיץ ביורשים למיניהם להיות שותפים להגדלת היצע הדירות בישראל ולצבור נקודות זכות לקידום הרפורמה בדיור.

התקנה החדשה מאפשרת ניצול הירושה בהנאה מלאה בלי לשלם עליה מס בשתי דרכים ; האחת כאשר אין בידי היורש דירה משל עצמו הוא יוכל ליהנות בהנאה ובשקט מהנכס שיירש. הדרך השנייה, תאפשר לו ליהנות מהירושה, גם אם יש לו דירה משל עצמו, אבל הוא יזדרז למכור את הדירה שקיבל בירושה ובלבד שיעשה זאת תוך שנתיים מהמועד שירש את הדירה.

מתוך שרצה השר כחלון לתקן ולשנות ויותר מכל לחולל רפורמה, אנו עלולים למצוא את עצמנו בסכסוכים משפחתיים קשים, נתונים לסחטנויות ולא אחת פועלים תחת לחץ והכל כתוצאה מתקנה חדשה שנותנת כוח ל”יורש המקופח” אשר יוכל לנצל אותה כדי להתנגח ביורשים האחרים.  

עד כאן הכל נראה ברור, אם קיבלתי בירושה נכס “עודף” לא אוכל ליהנות ממנו כך סתם, אלא יהיה עליי לשלם מס. אם לא ארצה לשלם מס אצטרך למכור בשוק החופשי את הנכס שירשתי, כדי לאפשר לעם המשווע לדירות לקנות אותו. כאן מתחילה הבעיה במצב בו יחסי היורשים אינם טובים או שאחד מן היורשים קופח או חש שקופח או אפילו סתם נקמן, יוכל אותו יורש לא מסופק,  לסחוט את היורשים האחרים על ידי כך שיפעל נגדם בבתי המשפט יתנגד לבקשתם לקבל צו הירושה, היורש הנוקם יוכל לעשות כן גם במקרה שהתנגדותו היא לחלוטין חסרת שחר ואין לה סיכוי. יורש מקופח או נקמן יפעל כנגד היורשים האחרים ובפועל יעכב אותם ויגרום לאחת משתי אפשרויות או שהם ישלמו תשלום מס למדינה או שהם ישלמו לו כדי לרצותו. כלומר היורש שירצה לקבל נתח גדול יותר מהירושה, יאיים על יתר היורשים שאם לא יקבל את מבוקשו יגרום לסחבת שתימשך למעלה משנתיים, ובכך יאבדו היורשים האחרים את הפטור ממס ויאלצו לשלמו במלואו. היורש הנקמן שירצה למנוע את הנאת היורשים האחרים סתם יעכבם ויגרום להם להוצאות מיותרות. מכיוון שכולנו מכירים היטב את מלחמות הירושה נדמה שהסיטואציות המתוארות כאן כלל אינן מופרכות והשיטה החדשה, רק תדליק אותן יותר.

הדרך הבטוחה למנוע סכסוכי ירושה מעין אלו היא להשאיר צוואה ברורה שתמנע סחטנות ותמזער נזקים או להעביר את הרכוש לידי הילדים בדרך של מתנה ללא תמורה בעוד המוריש בחיים. אבל הדרך הבטוחה עוד יותר, היא לבטל את ההוראה הזו אשר תגרום יותר נזק מאשר תועלת, ספק אם תגדיל את הכנסות המדינה וללא ספק לא תזרים דירות נוספות לשוק בצל סכסוכי הירושה שתוליד.

* הכותבת היא מייסדת ומנכ”לית ארגון משפחה חדשה ומומחית לדיני משפחה אזרחית

להורדה בחינם מהאתר – מדריך הירושה בין בני זוג (לחצו)

לייעוץ משפטי ועריכת צוואה צרו איתנו קשר בטלפון 03-5660504 (א’-ה’ 09:00-18:00) או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:

למידע נוסף השאירו פרטים

פורסם בקטגוריות: מאמרים, עדכונים וחדשות, פוסטים לעמוד הבית, צוואה וירושהתגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , 1 תגובה

תגובה אחת

  1. ראובן עינב ראובן עינב
    Posted 12 באוגוסט 2015 at 14:35 | Permalink

    כידוע יש בישראל מעל 80% בעלי דירות
    וידוע שמעמד הבניים לא יצליחו לממש קניית דירה כי יוקר המחיה לא מאפשר לזוגות צעירים שעובדים לא יכלו לממש קנייית קניית דירה.
    כי שכירות דירה מרקיע שחקים.
    עלות פעוטון בגוהה שכר מינימום .
    עלות גן ילדים מגיל 3 לא ברור כי גני ילים (איןתשתית ).ואין גננות גם זה יקר.
    הדירה בירושה מהווה סיוע ליורש ו/או ליורשים בכנסה להשלמת הפנסיה , הפנסיה לא מבטחת בישראל והיא נשחקת .
    כחלון מתכוון לפגוע בבעלי הדירות . כי יש לו מגמה לפגוע באזח הקטן . אנו בעלי הדירות לא ניתן לפגוע בנו .
    נפגש בקלפי .

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין