האם הרבנות בדרך למצוא עצמה לבד?

ארגון צוהר עלה לכותרות בימים האחרונים, כשנגזר עליו ריסון פעילות משמעותי מצד הרבנות הראשית. ארגון צוהר הוא ארגון דתי, אך הציע גישה חדשנית ובא לגשר בין הקהל החילוני שנרתע מתלאות הרבנות בכל הקשור לנישואין וגירושין, לבין הטקסים היהודים ההלכתיים, בעיקר מתחת לחופה.

ארגון צוהר מאפשר לזוגות שרוצים להתחתן, לקיים טקס יהודי כדת משה וישראל, עם רב מוסמך. עדיין, רבני צוהר אפשרו גמישות מסוימת, רבה אפילו – בניהול הטקס והתאמתו לבקשת בני הזוג, במגבלות הלכתיות מסוימות כמובן.

הארגון והטקסים שהוא ארגן הפכו לאלטרנטיבה פופולרית בעיקר אצל זוגות חילוניים שעדיין היה להם חשוב לקיים טקס יהודי – והארגון חיתן מספר אלפי זוגות מדי שנה.

כעת פעילות הארגון נמצאת בסכנת סגירה ממשית, כפי שפורסם באתר Ynet
ארגון צוהר תפס טרמפעל שיטת הבדצים שהתפתחה לאורך שנים תוך העלמת עין מצד משרד הדתות והרבנות הראשית (לטובת הציבור במקרה זה). רישום תעודות הנישואין של כל הטקסים אותם ערך צהר התבצע דרך הרבנות המקומית של מועצת שהם. הרבנות הראשית מצידה, ידעה לגייס בקלות יתרה את הביורוקרטיה בחזרה לשורותיה, ומעתה החליטה להגביל את הקצאת תעודות הנישואין המונפקות בשוהם לצורך היחסי של תושבי המועצה בלבד – מה שמשאיר את ארגון צוהר ללא תעודות נישואין זמינות בפועל.

סביר להניח, וזהו גם החשש המוצהר של ארגון צהר, כי הקהל החילוני שלא יתאפשר לו לקיים טקס דרך ארגון צוהר – לא ירוץ בחזרה לזרועות הרבנות המחבקות. להפך, סביר כי הקהל החילוני יפנה לכיוונים רחוקים יותר כמה שניתן מהרבנות.

כיום גם יש לקהל הזה אלטרנטיבות. בראשן עומדת תעודת הזוגיות של ארגון משפחה חדשה, אשר מאפשרת לזוגות למסד את הקשר ללא כל תלות ברבנות או באף ארגון מוסדי אחר לצורך העניין. תעודת הזוגיות מקנה מעמד מוכר של ידועים בציבור, ואופי הטקס שיתקיים נשאר בחירה חופשית לחלוטין של בני הזוג.

גם האלטרנטיבה הקיימת של נישואים אזרחיים בחול כנראה תזכה לתגבור מצד פליטי צוהר“. מה הרווח של הרבנות מהעניין הזה? לדעתנו רק יקצינו את הבידוד שלהם.

הבידוד הרבני אינו מסתיים בצמצום הפעילות של ארגון צוהר עד להשבתה בפועל, הוא רחב הרבה יותר. בסדרת כתבות בעיתון הארץ, יאיר אטינגר מפרט על תופעה שידועה לנו זה מכבר, אך לא בלטה מעל לפני השטח. גם בציבור הדתי מתחוללת מהפכה שקטה. בתחום הנישואין כמו גם בגירושין, זוגות דתיים מתנגדים למונופול הרבני ופונים, יותר עם הזמן, לבתי דין פרטיים. גם הקהל הדתי אם כך, מצליח להסדיר את ענייני הנישואין מבלי לערב לא את הרבנות ולא את המדינה.

ארגון משפחה חדשה פועל מזה שנים, וגם מציע אלטרנטיבה מעשית להסדרת כל ענייני הזוגיות.. אנו גם מצרים על הצמצום הצפוי בעבודתו של ארגון צהר. כנושאי דגל של חופש הבחירה, ראינו חשיבות בפעילות הארגון, שסיפק אלטרנטיבה ידידותית יותר לנישואין אורתודוקסים ברבנות לזוגות שרצו טקס דתי רבני.

וברבנות? עסקים כרגיל. יש לזכור כי מדובר בארגון אורתודוקסי, מיושן ובגוף שאיננו סובלני כלפי אף אחד, לא כלפי החילונים ובוודאי שלא כלפי זרמים אחרים ביהדות. אולי כדאי רק שמישהו יאמר להם, שהמסלול בו הם מנווטים כרגע, ישאיר אותם בודדים במערכה.

פורסם בקטגוריות: מאמרים, עדכונים וחדשותתגיות: השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין