10 סיבות מדוע ההצעה של שרת הבריאות לתיקון חוק הפונדקאות, הצעה לא טובה.

כתבה  עו”ד אירית רוזנבלום*

 “חוק הפונדקאות” הלא הוא חוק ההסכמים לנשיאת עוברים, חוקק בשנת 1996 במטרה לאפשר לזוגות חשוכי ילדים להסתייע בשירותיה של פונדקאית. מאז חוקק החוק (לפני 18 שנה)  הסתייעו בו כ 200 זוגות בלבד, משום שהוא חוק לא טוב, לא טוב לבני הזוג, לא טוב לפונדקאיות ולא טוב לחברה הישראלית. אז טוב עשו קברניטי השלטון שחשבו שצריך לשנות את החוק, הבינו שאוכלוסיות שלמות, שאנו מייצגים; יחידים, בני זוג ובני זוג מאותו מין, פשוט אינם יכולים להסתייע בשירותי פונדקאות בארץ ונאלצים לעשות זאת בחו”ל. פונדקאות בחו”ל פירושה לצאת את הארץ למדינה זרה ולעבור במסלול פונדקאות אחר, לעיתים יקר ומסובך. שרת הבריאות הרימה את הכפפה וביקשה לשנות את החוק, חוק חדש שירחיב את האפשרות לפונדקאות בארץ וגם בחו”ל, בחודש ינואר 2014 נוסחה הצעת חוק חדשה במגמה להביא לשינוי החוק והמצב הקיים. אלא שלא לחוק הזה פיללנו.

ילדים זו שמחה

 

החוק החדש, לא רק שלא ייטיב את המצב אלא שהוא יגרום להפסקת הליכי הפונדקאות וגוויעתם ופגיעה אנושה בכל מי שחפץ להביא ילדים לעולם.

הוא רע כי, הוא מרחיב את שטח התערבות המדינה בחיי הפרט. עדיף היה שכלל לא נידרש להסברים מדוע החוק רע, כי עצם הדיון בנוסח החוק המוצע, נותן לו זכות קיום, אבל הציבור מתעניין ומבקש נימוקים, אז מצאתי שיש להסביר בכלליות ובאופן מסודר

מדוע החוק החדש יהיה חוק רע.

הוא רע כי, הוא מתבסס על חוק שהוכח כי איננו מוצלח.

הוא רע כי, נודף ממנו ריח פוליטי ופוליטיקאים מתעסקים בו לשרת אינטרסים של עצמם.

הוא רע כי, הוא יוצר הגבלות חדשות שלא היו עד כה.

הוא רע כי, הוא פוגע בהתנהלות שהייתה מקובלת עד היום ופשוט הצליחה, אז למה להרוס?

הוא רע כי, הוא מזכיר יותר מדיי, כיצד הוסדר אימוץ הילדים בחו”ל עד שגווע כמעט לחלוטין.

ולכן, לא לחוק כזה ממתינים כיום מאות אלפי זוגות ויחידים המבקשים להביא ילדים לעולם.

חושבים על פונדקאות ? רוצים להתייעץ ? התקשרו עכשיו לטלפון 03-5660504 (א’-ה’ 09:00-18:00) או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:

למידע נוסף השאירו פרטים

 ועוד עשר סיבות מדוע תיקון החוק איננו טוב  ! 

  1. הצעת החוק המתוקנת, קובעת את המשכיותה של ועדה המאשרת את הסכמי הפונדקאות ואף מרחיבה את סמכויותיה, ועדה שלא הצליחה להעביר תחת שבט בקורתה אלא מאות ספורות של הסכמים במשך 18 שנה, מדוע שתצליח עתה ?!
  2. הצעת החוק המתוקנת, איננה מציינת במפורש, כי בין הזכאים לשירותי פונדקאות גם בני זוג מאותו המין. היא רק קובעת שהחוק יאפשר להסתייע בשירותי פונדקאות גם לאישה ללא בן זוג ולאיש ללא בן זוג.
  3. במסגרת ההליך הפונדקאי ניתן לעשות שימוש בתרומת זרע או ביצית אך לא בשניהם יחד.המשמעות שאישה שלרוע מזלה ואין לה רחם או פגם בביציות והיא יחידנית, לא תוכל ליהנות משירותי פונדקאית ונחרץ דינה.
  4. הצעת החוק, המתוקנת מגבילה את מספר הניסיונות להשתלת הביציות המופרות להשתלה ברחם הפונדקאית לשלושה ומה אם לא תצליח ההפרייה השלישית ?
  5. הצעת החוק המתוקנת קובעת קריטריונים המגבילים אישה להיות פונדקאית, גם אם באותה המדינה בחו”ל אין הגבלה.
  6. הצעת החוק, קובעת שחברות התיווך תקבלנה רישיון משני משרדים ממשלה, בריאות ומשפטים וכל כך למה ? אם כבר קבעו חובת תיווך, אז מדוע  שני שרים צריכים להחליט על כך?!
  7. הצעת החוק המתוקנת קובעת, כי ניתן יהיה לבצע פונדקאות בחו”ל רק במרפאות מוכרות בחו”ל, האם באמת מדינת ישראל רשאית לקבוע תווי תקן של מדינות זרות ?
  8. הצעת החוק קובעת קריטריונים להקמת סוכנות תיווך כל כך מחמירים, שלא ניתן יהיה להקים סוכנות בכלל. זו הדרך לקבור חוק !!
  9. הצעת החוק המתוקנת קובעת מדיניות ילודה מטעם המדינה ומונעת קבלת שירותי פונדקאות מבני זוג שיש להם שני ילדים משותפים ויותר או יחיד שיש לו ילד אחד גנטי.
  10. הצעת החוק המתוקנת קובעת שאישה נשואה המבקשת לשמש פונדקאית, חייבת ליידע את בעלה אודות ההליך והוא רשאי להביע עמדתו בפני ועדת האישורים. מעבר לעובדה שזוהי החלטה אוטונומית של אישה ואין מקום לעמדת בעלה, הרי שנשים החיות כידועות בציבור פטורות מן הדרישה הפוגענית הזו.

 **בנוסח האחרון של ההצעה, תוקן תיקון המקל באופן משמעותי על הדרישה לבצע בדיקה גנטית שתוכיח את הקשר בין ההורה לילד , הבדיקה תוכל להיעשות בחו”ל ולא צריך יהיה להטיסה לארץ.

עד כאן על קצה המזלג מדוע אין לתמוך בהצעת החוק הזו וטוב ייעשה הציבור בכלל וציבור האנשים הזקוק לשירותי פונדקאות בפרט,  אם יפעלו למניעת התיקון המוצע בחוק הפונדקאות.

לקריאת   הצעת חוק הפונדקאות – נוסח מיולי 2014

  * הכותבת היא מייסדת ומנכ”לית ארגון משפחה חדשה מומחית בדיני משפחה ופריון טכנולוגי.

פורסם בקטגוריות: הורות - מידע ומאמרים, הצעות חוק, חקיקה ובג"ץ, זוגיות גאה, מאמרים, פונדקאותתגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , 3 תגובות

3 תגובות

  1. יעל יעל
    Posted 9 באפריל 2014 at 20:25 | Permalink

    אף מילה על טובת הפונדקאיות.
    חשבת אולי על זה שהחוק נועד להגן עליהן מפני השלכות טיפולים הורמונליים מרובים, מפני טיפול במרפאות לא מוכרות (שיש סיבה לכך שאינן מוכרות)?

  2. עו"ד אירית רוזנבלום עו"ד אירית רוזנבלום
    Posted 10 באפריל 2014 at 12:13 | Permalink

    יעל,
    כמובן שיש עוד בעיות רבות שלא זכו להתייחסות, בחרתי את המובהקות שבהן, אלא ששיטת הפיקוח המוצעת על ידי החוק, היא כה מסורבלת שלא ניתן יהיה לממש אותו, כפי שלצערי קרה בעוד נושאים רבים במדינת ישראל, כך או כך מדינת ישראל איננה יכולה לפקח על מעבדות או כל התנהלות אחרת במדינה זרה. פשוט איננה יכולה.

  3. ד"ר ניר דגן ד"ר ניר דגן
    Posted 18 ביוני 2014 at 16:05 | Permalink

    יש עוד בעיות עם החוק המוצע:
    1. החוק מגדיל את מספר הרשאים להביא ילד בפונדקאות, אך מטיל פיצוי מקסימלי לאם הפונדקאית. הדבר יגרום למחסור בפונדקאיות ולתשלומים מתחת לשלוחן.
    2. החוק מחייב מי שעושה פונדקאות בחו”ל לפעול דרך חברת תיווך, וזה יוצר כפל תשלום לחברת תיווך, כי חברות התיווך בארץ מפנות את לקוחותיהן למתווכים בחו”ל. המתווך בחו”ל עושה את רוב העבודה ואילו הישראלי רק מהווה איש קשר למתווך בחו”ל.

    לדעתי החוק נועד לשרת את הביורוקרטיה, שמרגישה חסרת אונים נוכח העובדה שיש יותר ילדים ישראלים שנולדים בפונדקאות חו”ל מאשר כאלה שנולדים בפונדקאות בארץ.

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין